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Profil

Neben der Lehre erforscht Stefan Heng die wirtschaftlichen Aspekte der digitalen Transformation; aktuell speziell die Themen Industrie 4.0, Augmented Reality und Sharing Economy. Seine Forschungsergebnisse hat er mittlerweile in über 200 Publikationen dargelegt und in Expertenkreisen diskutiert. Daneben ist er wissenschaftlicher Beirat beim „Großen Preis des Mittelstandes“ der Oskar-Patzelt-Stiftung.“

Vor seiner Tätigkeit an der DHBW war Stefan Heng für einen internationalen Finanzdienstleister tätig. Zuletzt verantwortete er im Think Tank der Konzernzentrale den Bereich 'Digitale Transformation der Wirtschaft'. Seine akademische Laufbahn startete er als wissenschaftlicher Mitarbeiter eines international besetzten DFG-Schwerpunktprogramms und als Koordinator eines interdisziplinären Vertiefungsfaches. Stefan Heng promovierte mit einer ökonometrischen Untersuchung zur Verkehrsinfrastruktur.

  • Volkswirtschaftslehre
    • Einführung in die Volkswirtschaftslehre
    • Mikroökonomie
  • Betriebswirtschaftslehre
    • Einführung in die ABWL
    • Kosten- u. Leistungsrechnung
    • Teilkostenrechnung
    • Advanced Methods in Management Accounting
    • Marketing
    • Geschäftsmodelle technologiegetriebener Trends
    • Grundlagen des Managements
  • Kommunikation
    • Kommunikation auf Basis neuer Technologien
  • Propädeutika
    • Problemlösungstechniken
    • Wissenschaftliches Arbeiten

2022

  • „Sharing Economy“. Beitrag zum DHBW-Forschungstag. Mannheim. Forthcoming.

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

  • "Industry 4.0 can serve as the model for digital healthcare". Deutsche Bank Research, Talking Point. 17.9.2015.
  • "Augmented reality: Specialised applications are the key to this fast-growing market for Germany". Deutsche Bank Research, Current Issues. 17.9.2015. 
  • "Broadband: German government upping funding in view of worrying disparities in supply coverage". Deutsche Bank Research, Talking Point. 11.8.2015. 
  • "Industry 4.0: China seizes an outstanding opportunity in the ‘Year of Innovation’". Deutsche Bank Research, Talking Point. 18.6.2015.
  • "Industry 4.0 in China: Chance for a country in Transition". China Policy Review. Beijing. June 2015. pp. 10.
  • "Smart Industry: Weterentwicklung des Industriestandorts Deutschland steht bevor". IM+io - Magazin für Innovation, Organisation und Management (2/2015). Berlin. pp 22.
  • "Media sector reinventing itself: Music shrinking, books stabilising, film booming". Deutsche Bank Research, Chart in Focus. 19.5.2015.
  • "Zwischen Hype und Realität: Wertschöpfung als große Chance nutzen". it management. Aying. April. pp. 26.
  • "Industrie 4.0: Weiterentwicklung des Standorts Deutschland gestalten!". Tagungsband Thementag vhs 4 business. Stuttgart. Febr.
  • "Industry 4.0, Big Data and the cloud: driving tomorrow's innovations". Deutsche Bank Research, Chart in Focus. 16.1.2015.
  • "Industrie 4.0: Die vierte Revolution" Fleischerei Technik, pp. 10 – 13. Munich. 
  • "Augmented reality: Fears should not completely overshadow the opportunities that beckon". Deutsche Bank Research, Talking Point. 6.1.2015.

2014

  • "Electrical engineering: Still on a rocky road". In: Auer, Josef, et al. “German industry: Output growth to remain shy of 1% in 2015”. Deutsche Bank Research, Current Issues. 30.10.2014. 
  • "Plastics industry: Rollercoaster ride continues". In: Auer, Josef, et al. “German industry: Output growth to remain shy of 1% in 2015”. Deutsche Bank Research, Current Issues. 30.10.2014. Deutsche Bank Research, Current Issues. 2.10.2014. 
  • "National IT Summit: Ensure progress away from the limelight as well!". Deutsche Bank Research, Talking Point. 21.10.2014.
  • "Scope for strengthening smartphone ties: 1 in 4 users also surfs at night". Deutsche Bank Research, Chart in focus. 28.8.14.
  • "Industrie 4.0: Chance für den Industriestandort Deutschland". Deutsche Bank, Infografik. 5.8.2014. 
  • "Industrie 4.0: Deutschland verfügt bei anstehender industrieller Entwicklung über besonders günstige Voraussetzung". Ident, Ausg. 4. 1.8.2014. pp. 60 - 63. 
  • "Progress needs broadband: Private investment requires more government Stimuli". Deutsche Bank Research, Current Issues. 27.8.2014. 
  • "Gyökeres változások a média világában". Napi Gazdaság.  9.7.2014. Budapest. 
  • "Media: New offers and suppliers change business from scratch". Deutsche Bank Research, Talking Point. 2.7.2014. 
  • "Ipar 4.0: hatalmas lehetőségek az értékteremtésre". Napi Gazdaság. 12.6.2014. Budapest. 
  • "Delphi-Roundtable Industrie 4.0 – Next Steps?!". Competence Site. 21.5.2014. 
  • "Industrie 4.0: Huge potential for value creation waiting to be tapped". Deutsche Bank Research, Talking Point. 23.5.2014.
  • "Upgrade D durch 4.0". Editorial zum Competence-Site Newsletter Fokus Innovation. 18.5.2014.
  • "Auf Innovationsführerschaft setzen". Siemens Industry Journal 01/2014. Erlangen. p. 61. 
  • "Industry 4.0: Upgrading of Germany’s industrial capabilities on the horizon". Deutsche Bank Research, Current Issues. 23.4.2014.
  • "Fixed-line broadband: Alternatives to DSL constantly gaining ground". Deutsche Bank Research, Chart in focus. 17.1.2014. 

2013

  • “60% do without fast broadband - Broadband expansion situation calls for creative solutions”. Deutsche Bank Research, Talking point. 10.12.2013. 
  • “Emerging markets rapidly making up ground on advanced economies: Change clearly apparent in the electrical industry”. Deutsche Bank Research, Chart in focus. 13.11.2013. 
  • “The book market is going digital: Hard times for small businesses”. Deutsche Bank Research, Talking point. 11.10.2013. 
  • “Electrical industry: Difficult times drawing to a close”. In: Auer, Josef, u.a. „German industry: Tangible production growth in 2014“. Deutsche Bank Research, Current Issues. 15.11.2013. 
  • “Fernsehen erfindet sich neu”. maxblue. 20.9.2013. maxblue Aktien-Newsletter, Vol. 37, p. 2. 18.9.2013. 
  • “Television landscape in upheaval: Traditional TV business stagnating“. Deutsche Bank Research, Talking point. 5.9.2013. 
  • “Visual media: TV segment attracting newcomers from related sectors”. Deutsche Bank Research, Current Issues. 4.9.2013.
  • “Farewell to beloved business models: Upheaval in demand for desktops, laptops and tablets“. Deutsche Bank Research, .Deutsche Bank Research, Chart in focus, 2.5.2013.

2012

  • “Net neutrality: Keep calm and don’t demonise differentiation“. Deutsche Bank Research, Talking point, 19.12.2012. 
  • “Telecommunications: Volume rising, turnover falling“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 7.12.2012. 
  • “Cloud Computing: Freundliche Aussichten für die Wolke“(with Neitzel, Stefan). Krankenhaus IT Journal, 06/ 2012. München. p. 50.
  • “Medical technology: Electromedicine driving healthcare“ (with Baetzel, Andreas; Polzin, Juergen). Commerce and Communication to the Point, Issue 3/ 2013. Hong Kong. pp. 15. 
  • “Electrical engineering sailing through more difficult waters“. In: Auer, Josef, u.a. „German industry: Only moderate recovery in 2013“. Deutsche Bank Research, Current Issues. 29.10.2012.
  • “Media consumption: A mere taste of the actual state of change“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 13.7.2012. 
  • “Cloud computing for academia and science: Creative environments flying high”(with Rollwagen, Ingo). Deutsche Bank Research, Talking point, 29.6.2012. 
  • “German industry: Only weak growth”. Deutsche Bank Research, Focus Germany, 15.6.2012. 
  • “Cloud Computing: Zeitgemäße Variante des IT-Outsourcing mit günstigen Perspektiven” (with Riemenschnitter, Rolf). Zeitschrift für das gesamte Kreditwesen, Sonderausgabe "Technik", 2- 2012. pp. 6 – 8. 
  • “Cloud Computing: Clear skies ahead” (with Neitzel, Stefan). Deutsche Bank Research, E-conomics. 1.3.2012. 

2011

  • “Telecommunications revenues trending down”. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 8.11.2011. 
  • “Cloud Computing: The term will disappear, but the idea will continue to catch on”. Deutsche Bank Research, Talking Point, 30.9.2011. 
  • “Cloud computing: Preventing the sky from falling in“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 31.8.2011. 
  • “Net neutrality: Innovation and differentiation are not polar opposites”. Deutsche Bank Research, E-conomics 17.11.2011.
  • “Germany’s Network Expansion Acceleration Act for the power industry: First step in the right direction – others must follow!“(with Auer, Josef). Deutsche Bank Research, Talking Point. 15.7.2011.
  • “Interview der Woche zu Smart Grids“. Finanztreff. 20.6.2011.
  • “Wenn Stromkabel zu Quasselstrippen werden“. CleanTech Magazin 2/ 2011. pp. 12 – 14. 16.6.2011. 
  • “Convergence Markets: Smartphones and triple play continue to erode sector boundaries“. Deutsche Bank Research, E-conomics. 4.8.2011 (Ed.). 
  • “Smart Grids: Von der Politik eingeforderte Energiewende braucht intelligente Elektrizitätsnetze!“. maxbue Aktien-Newsletter. 3.6.2011. p. 2.
  • “Smart Grids: Energy rethink requires intelligent electricity Networks“. Deutsche Bank Research, E-conomics. 21.7.2011.
  • “Broadband investment a major challenge“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 17.5.2011. 
  • “Frischer Wind im Blätterwald” (with Heymann, Eric). NITRO 1- 2011. March 2011. Berlin. pp. 96 – 103.
  • “Green IT: Mehr als ein Modetrend!”. UmweltMagazin 3/ 2011. March 2011. Duesseldorf . pp. 46 - 47.
  • “RFID: Mehr Effizienz im Informationsaustausch“. ISIS AutoID/RFID Special Report, Edition 1 - 2011, pp. 102 – 107 .
  • “Grüne Welle: Neue Green-IT-Studie von Deutsche Bank Research und dem Green IT Beratungsbüro beim BITKOM“. Vitako Aktuell, Febr. 2011. pp.24- 25 .
  • “Interview zu ‚Green IT: Mehr als eine Modeerscheinung!‘“. In: greenletter, Informationen zur Green IT-Initiative des Bundes 1/2011. Beauftragte der Bundesregierung für Informationstechnik (Ed.). 18.2.2011. Berlin. pp.10- 11.
  • “Green IT: More than a passing fad!“ (with Klusmann, Bernd and Florian Koenig). Deutsche Bank Research, E-conomics. 13.1.2011.

2010

  • “Green IT: Alles andere als ein schnell vergänglicher Modetrend!“. In: Lorenz, Oliver (Ed.) “Jahrbuch Verwaltungsmodernisierung: Deutschland 2011“, Issue 14, Dec. 2010. Berlin, pp. 84 – 85.
  • “Verlage im Umbruch: Digitalisierung mischt Karten neu“ (with Heymann, Eric and Marion Müller). Deutsche Bank Research, Aktuelle Themen. 30.9.2010 .
  • “Enterprise 2.0: How companies are tapping the benefits of Web 2.0“(by Stobbe, Antje). Deutsche Bank Research, E-conomics. 8.9.2010 (Ed.) 
  • “Küng is King oder Margot K. Superstar“. Der Thomasbote, Issue 17, 5/2010. pp. 16- 17. Frankfurt .
  • “Print versus online: Standing on just the one leg of paid content is difficult!“ (with Stobbe, Antje). Deutsche Bank Research, Talking point, 12.05.2010. 
  • “Broadband infrastructure: The regulatory framework, market transparency and risk-sharing partnerships are the key factors”. Deutsche Bank Research, E-conomics. 26.5.2010.
  • “Gemeindeleben und Kommunikationstechnik: Im demografischen Wandel wird vielen neu“. Der Thomasbote, 17. Jg., Nr. 3/2010. pp. 6- 7. Frankfurt . 
  • “RFID: Mehr Effizienz im Informationsaustausch“. ISIS AutoID/RFID Special, Edition 2-2010, pp.78-83.

2009

  • “Age-appropriate information technology on the advance: Putting paid to olden times”. Deutsche Bank Research, E-conomics. 29.12.2009. 
  • “Finanzierung – wichtiger Bestandteil eines erfolgreichen Breitbandausbaus“ (with Borscheid, Stefan, Deuscher, Bettina, Pötschke, Dieter, and Quambusch, Björn). In: Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (Ed.). „Vierter Nationaler IT-Gipfel. Breitband der Zukunft. Beiträge zur Umsetzung der Strategie der Bundesregierung: Arbeitsgruppe 2: Konvergenz der Medien“. Berlin. 8.12.2009. 
  • “European countries lagging on fibre-based networks“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 2.10.2009. 
  • “Broadband expansion in Germany: those at the local level need to show some initiative instead of waiting for Godot!“. Deutsche Bank Research, Talking point, 3.8.2009. 
  • “Medienwirtschaft vollzieht einen grundsätzlichen Umbruch: Brechts Medientraum muss für die Medienwirtschaft nicht zum Albtraum werden“. In Dierks, Sven (Ed.). Quo vadis Zeitschriften? Änderung der Medienlandschaft und Auswirkungen auf den Pressekäufer. Wiesbaden. 2009. pp. 75- 92. 
  • “RFID-Funkchips öffnen die Tür für vielfältige Innovationen in der gesamten Wertschöpfungskette“. In: Pradel, Uwe-H., Süssenguth, Wolfram, Piontek, Jochem und Schwolgin, Armin F. (Ed.) „Praxishandbuch Logistik“. Köln. Chapter 8.9.5. June 2009. 
  • “A serious business with plenty to play for: The PC, console and mobile gaming sector“. Deutsche Bank Research, E-conomics. 28.08.2009. 
  • “E-Health: New medical and nursing options help doctors, health insurers and patients“ (with Wieland, Elisabeth). Deutsche Bank Research, Talking point, 6.4.2009. 
  • “Dem Erfolg auf der Spur: RFID ebnet den Weg für Innovationen“. RFID im Blick, pp.48- 49. March 2009. Amelinghausen. 
  • “Green IT: IT is not green and never ever will be!”. Deutsche Bank Research, Talking point, 18.2.2009. Fibre2fashion, 06.03.09. 
  • “Broadband services in Germany: Cable TV connections still a rarity”. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 4.2.2009. 
  • “Electronic business in Western Europe: Hook up for net gains!“ (by Stobbe, Antje). Deutsche Bank Research, E-conomics (Ed.). 24.3.2009. 
  • “RFID chips: Enabling the efficient exchange of information”. fibre2fashion, 10.4.2009. 

2008

  • “Auswirkungen des Web 2.0 auf Finanzdienstleister“ (with Meyer, Thomas and Stobbe, Antje). IM – Die Fachzeitschrift für Information Management & Consulting, 23. Jg., 4/ 2008. Saarbrücken. pp 87- 92.
  • “Logistics in Germany: A growth sector facing turbulent times“ (with Heymann, Eric and Ehmer, Philipp). Deutsche Bank Research, Current Issues. 27.11.2008. 
  • “Medienbranche im fundamentalen Umbruch: Innovative Medienformen verlangen Unternehmergeist“ (with Walter, Norbert). In: Kaumanns, Ralf, Siegenheim, Veit und Insa Sjurts (Eds.) „Auslaufmodell Fernsehen? – Perspektiven des TV in der digitalen Medienwelt“, pp. 35- 53. Wiesbaden. 
  • “Financial Service Providers and the Web 2.0: Doing something today that others will only think of tomorrow“ (with Meyer, Thomas and Stobbe, Antje). Pago eTransaction Services: „Pago-Report 2008: Trends in E-commerce Purchasing and Payment Behaviour based on real Transactions“. Cologne, pp. 85-93
  • “Paradigm shift in the media industry: Media policy defines new boundaries“. Deutsche Bank Research. Talking point. 20.06.2008. 
  • “Telecom regulation in the EU facing change of tack: Competition requires a clear policy line“. Deutsche Bank Research, E-conomics. 8.7.2008. 
  • “Internet: Rising star in media consumption universe“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 29.04.2008. 
  • „E-Payments: Potenzial innovativer Bezahlsysteme im Markt deutlich beschränkt“. BitkomNewsline, 03/ 2008. 

2007

  • “Brussels’ bid to regulate telecoms raises ire“. Deutsche Bank Research. Talking point. 23.11.2007. 
  • “India's specialisation in IT exports: Offshoring can’t defy gravity“ (by Meyer, Thomas). Deutsche Bank Research,. Research Note (Ed.) 15.Nov. 2007. 
  • “Sword of Damocles hanging over the virtual world” (with Meyer, Moritz). fibre2fashion, 13.08.2007. 
  • “Implications of Web 2.0 for financial institutions: Be a driver, not a passenger” competence site, 2.8.2007.
  • “Totgesagte leben länger. Etablierte Bezahlsysteme bleiben im E-Commerce gefragt“. cards Karten cartes, 1.8.2007. Frankfurt. pp. 27-31 
  • “Banks need to adapt to Web 2.0” (with Meyer, Thomas). Deutsche Bank Research, Economic Briefing (internal version only). 20.7.2007.
  • “The power of people: Online P2P lending nibbles at bank’s loan business” (by Meyer, Thomas). Deutsche Bank Research, E-Banking Snapshot 22, July 2007 (Ed.). 
  • “Why PayPal proves the rule: Conventional payment systems will continue to dominate e-commerce”. Speed 2,1, S. 33-38. Summer 2007.
  • “Compromising with established players – Market potential for innovative payment systems in B2C E-Commerce is limited“. Pago eTransaction Services: “Pago-Report 2007: Trends in Consumer Purchasing and Payment Behaviour in selected E-commerce Industries“. Cologne, pp. 142-151.
  • “Lessons from differences across Europe: How enterprises use the internet for financial services” (by Meyer, Thomas). Deutsche Bank Research, E-Banking Snapshot 21, May 2007 (Ed.).
  • “E-commerce settles for established payment systems: Limited market potential for innovative payment systems“. Deutsche Bank Research, E-conomics, 14.5.2007.
  • “Harmonisation of the communications industry: ambitious approach for an important sector“ (with Manuel Kallies). In: Böttcher, Barbara, Deutsch, Klaus. “From free trade to deep integration: Outlook on economic relations between the EU and US“, Deutsche Bank Research, Deutsche Bank Research, EU Monitor, 18. April 2007, pp. 34-36.
  • “Offshoring work, not jobs” (by Meyer, Thomas). Deutsche Bank Research, E-conomics, 12.4.2007 (Ed.). 
  • “Knowledge management mainly builds on information” (with Manuel Kallies). Deutsche Bank Research, Chart in focus, 21.02.2007. 
  • “E-commerce taking off, but not a high flyer”. fibre2fashion, 09.02.2007. 
  • “Innovative payment systems have very limited potential: The exception proves the rule”. Deutsche Bank Research, Economic Briefing, 02.02.2007. 
  • „Bert Brechts Medientraum wird wahr. Medienwirtschaft vollzieht fundamentalen Umbruch“. Die Bank 01.2007, S. .64-66. 

2006

  • “Established payment methods still dominant in B2C e-commerce“. Deutsche Bank Research, Chart in focus, 14.12.2006.
  • “Big Brother im Supermarkt“. Deutschlandfunk, 08.10.2006.
  • “Media industry facing biggest upheaval since Gutenberg: Media consumers morphing into media makers”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 16.10.2006. 
  • ”Seeking close contact with media users: Technology causing upheaval in the media industry”. Deutsche Bank Research, Economic Briefing, 01.09.2006 (internal version only). 
  • “Glücksspiel, Klingeltöne und traditionelle Zahlungssysteme“. E-commerce MAGAZIN, Heft 5/2006. Vaterstetten, S. 8. 
  • “Mehr Spannendes im ePayment?!“. Electronic Commerce Info Net (ECIN), 06.07.2006.
  • “RFID-Funkchips im Alltag“. wisu – Das Wirtschaftsstudium, 35. Jg. Heft 6/06 (2006). Düsseldorf, S. 1-11. 
  • “Online gaming, ringtones and traditional payment systems: E-commerce deserves better!”. Roubini Global Economics Monitor. 08.06.2006 
  • “The ancient concept of money remains convincing despite technological advances“. Pago eTransaction Services: “Pago-Report 2006: Trends in Consumer Purchasing and Payment Behaviour in selected E-commerce Industries“. Cologne, pp. 132- 135. 
  • “UMTS broadband mobile technology is a reality – Confounding many expectations“. Deutsche Bank Research, E-conomics 57, 13.06.2006. 
  • “Against all odds! UMTS broadband mobile technology rolled out”. Deutsche Bank Research, Economic Briefing, 24.2.2006 (internal version only). 
  • “IT, telecoms & New Media: The dawn of technological convergence” by Just, Tobias and Stobbe, Antje. Deutsche Bank Research, E-conomics, 3.5.2006 (Ed.). 
  • “RFID-Funkchips: Reale Zukunftstechnologie“. tecChannel, 02.03.2006. 
  • “Elektronische Zahlungssysteme“. WiSt – Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 35/3 (March 2006), Munich, pp. 160-163.
  • “RFID chips: Future technology on everyone’s lips”. Fibre2Fashion, 21.02.2006. 
  • “Bezahlen im E-Business – Only Cash is Cash“. Die Bank 2.2006, S. 72-75. 
  • “E-Payment-Systeme: Treiber einer notwendigen Evolution der Zahlungssysteme“;.in: Lammer, T. (Hrsg.), „Handbuch E-Money, E-Payment & M-Payment“, Heidelberg, S. 419-428. 

2005

  •  “Promote broadband – prevent Lex Monopolium”. DB Global Markets News, 22.12.05
  • “Liberalisation of ‘last mile’ paves way for internet telephony” Deutsche Bank Research, Chart in focus, 06.08.2005.
  • “Mehr Mut zur Innovation: Billigmarken bringen den Mobilfunk nur wenig voran“. Funkschau, 19, 2005, Sept.
  • “Broadband: Europe needs more than DSL”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 30.8.2005. 
  • “Blogs: Not the new magic formula for corporate communications?” by Jüch, Claudia, Stobbe, Antje and Walter, Norbert. Deutsche Bank Research, E-conomics, 22.08.2005 (Ed.). 
  • “One discount brand does not make a summer in mobile telephony” (with Singer, Dorothe). Deutsche Bank Research, Talking point, 19.08.2005.
  • “Internet telephony: media darling still a far cry from the mass market“ (with Singer, Dorothe). Deutsche Bank Research, Talking point, 09.08.2005.
  • “Zeit des Wandels“. e-commerce magazin, 05/2005, S. 32-33. 07.2005. 
  • “Broadband communications: Look beyond DSL penetration and local loop tariffs!”. Deutsche Bank Research, Talking point, 18.05.2005.
  • “E-Government in Deutschland: viel erreicht – noch viel zu tun!“ von Stobbe, Antje. Deutsche Bank Research, E-conomics, 22.04.2005 (Hrsg.). 
  • “Software houses: Changing from Product vendors into solution Providers”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 22.04.2005.
  • “3G making gains around the globe – but Germany still failing to connect”. Deutsche Bank Research, Talking point, 04.03.2005.

2004

  • “Technologien, die den Markt verändern“. ICT kommunikation, 26. Jg., 12/ 2004, Schlieren (CH), S. 88-92. 
  • “E-Payment-Systeme: Evolution in Sicht“. Pago eTransaction Services: „Pago-Studie 2004 – Status quo des E-Retail in Deutschland und Europa“, Köln, S. 84-87. 
  • “Don’t write off innovative payment systems too soon”. Deutsche Bank Research, Talking point, 21.10.2004. 
  • “Rising stars in information and communication technology”. 'Industrial India', Nov. 2004, pp. 40-51. 
  • „Standortwahl in einer zunehmend vernetzten Welt – Evolution statt Revolution“ (mit Jürgen Schaaf). Wüstenrot Stiftung: „Räumlicher Strukturwandel im Zeitalter des Internets – Neue Herausforderungen für Raumordnung und Stadtentwicklung“, Ludwigsburg und Wiesbaden, S. 169-186. 
  • „Verkehr und Informationstechnologien - Stau ade?“. WiSt – Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 33. Jg., Heft 6 (June 2004), Munich. pp. 373-376. 
  • “E-payments: modern complement to traditional payment systems”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 06.05.2004. 
  • “Telekommunikation auf gutem Weg“. In: Deutsch, Klaus G. und Norbert Walter (Eds.), „Mehr Wachstum für Deutschland“, Frankfurt und New York, S. 365-371.
  • “Mobile telephony – cooperation and value-added are key to further success”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 15.1.2004. 

2003

  • “Telecommunications: problem child or high flyer?”. Deutsche Bank Research, Talking point, 20.11.2003.
  • “Telecommunications – crown witness in case for smaller public role in services of general interest”. Böttcher, Barbara, “Services of general interest - an alibi for state economic activity?”. Deutsche Bank Research, EU-Monitor, Nov. 2003, p. 7.
  • “Dotcom crash: the worst is over in Germany” (with Eric Heymann, Reinhard Lahusen, Antje Stobbe). Deutsche Bank Research, E-conomics, 04.09.2003. 
  • “B2C e-commerce: internet is no ‘great equaliser’ (by Stobbe, Anjte). Deutsche Bank Research, E-conomics, 2.7.2003 (Ed.).
  • “More than ‘pretend competition’ in German telecommunications”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 25.04.2003. 
  • “Fresh wind in telecommunications” (by Auer, Josef, et al., “Traditional monopolies: growth through stronger competition”, Deutsche Bank Research, Current Issues, 07.05.2003. 
  • “Germany's broadband networks – innovation on hold”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 17.02.2003. 

2002

  • “Information & communication technologies - panacea for traffic congestion?“. Deutsche Bank Research, E-conomics, 11.12.2002.
  • “Management in the internet age – Halcyon days for service providers”(with Norbert Walter). In: International Financial Institutions, Spring 2002, pp. 41-49.
  • “Standorte in der vernetzten Welt ‑ vieles anders, nicht alles neu“. Deutsche Bank, Unternehmer spezial, 3, Okt. 2002, pp. 22-25. 
  • “Business locations in a networked world - No death of distance” (mit Jürgen Schaaf). Deutsche Bank Research, E-conomics, 27.08.2002. 
  • “M-commerce: mega business or Mickey Mouse?” (with Ursula Krück). Deutsche Bank Research, Current Issues, 18.10.2000.
  • “Financing road infrastructure by savings in congestion costs: A CGE analysis” (with Klaus Conrad). The Annals of Regional Science, Volume 36 Issue 1, 2002, pp 107-122. 
  • “Technology and work - the 21st century and its challenges”. fibre2fashion, 13.03.09.;

2001

  • “3G - chance for take-off in mobile”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 16.11.2001.
  • “Software houses and IT services – growth sectors in the IT business”. Deutsche Bank Research, E-conomics, 18.05.2001.
  • “Euroland industries in 2001 and 2002” (with Josef Auer, Hans-Joachim Frank, Eric Heymann, Stefan Mitropoulos, Uwe Perlitz). Deutsche Bank Research, Current Issues, 02.04.2001. 
  • "Elektrotechnik: Schlüssel zur Digitalisierung". In: Dallmeyer, Jens (Ed.): "US-Abschwung: 2002 ist (noch?) nicht 1991". Deutsche Bank Research, Perspektiven, 15.02.2001, pp. 13. 
  • "Embedded systems – An (inconspicuous) key technology in the ascendancy". Deutsche Bank Research, E-conomics, 20.02.2001. 

2000

  • "Elektrotechnik: Eine Basis der New Economy". In: Meltzer, Hans-Jürgen (Ed.): "Rutscht die Konjunktur auf der Ölspur aus?". Deutsche Bank Research, Wirtschaftstrends, 15.09.2000, pp. 12. 
  • "Ökonomische Betrachtungen zum Straßenverkehr – Die Modellierung der Verkehrsproblematik in der Bundesrepublik Deutschland", Hamburg, 2000 (PhD thesis).